Recente berichten

Recente berichten

Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »
21
Diploma's en certificaten / LMK FW single layer, range a-hoogte
« Laatste bericht door RL inspectie Gepost op 27 mei 2016, 19:56:11 »
In de ISO15614-1 staat bij tabel 6 het geldigheidsgebied voor de materiaaldikte en de keelhoogte van hoeklassen.

als er gekwalificeerd wordt op platen van 30mm dan kom je uit bij de derde regel:
t30     materiaaldikte range is 5mm voor de single layer geldt dat de gelaste a hoogte van het proefstuk de gekwalificeerde a hoogte is
en voor de Multi layer geldt dat alle a hoogtes gekwalificeerd zijn.

Dit is zoals ik het altijd heb toegepast maar nu heb ik een discussie met iemand die beweerd dat ik dit verkeerd interpreteer aangezien onderin deze tabel een regel is opgenomen, nl:
a  Alleen voor bijzondere toepassingen.  Iedere keelhoogte moet door een afzonderlijke lasmethodebeproeving worden goedgekeurd.

hij beweerd dat dit dus alleen toegepast mag worden voor bijzondere toepassingen.

Ik heb de normen verder doorgenomen maar kan nergens vinden wat er precies bedoelt wordt met "bijzondere toepassingen"
iemand een idee?

22
Diploma's en certificaten / HBO opleiding lasser?
« Laatste bericht door Laan Gepost op 25 mei 2016, 14:21:11 »
Hallo, ik ben nu bezig met de opleiding Allround lasser niv 3.

Maar als ik hier mee klaar ben wil ik niet al meteen vanaf mijn 19e gaan werken, dus vroeg ik me af of er ook een HBO opleiding is voor lassen of iets in die richting dat me dan makkelijker aan een baan zou kunnen helpen.

Dus als jullie ideen hebben hoor ik ze graag, en welke opleiding heb jij gedaan en wat doe je nu enz.
Alvast bedankt!
23
Elektronica / Reparatie print Mig compact
« Laatste bericht door Bobbes Gepost op 24 mei 2016, 17:10:08 »
Print Mig-Compact.

De print op foto 1 is een veel voorkomend model welke in diverse merken en typen Mig lasmachines toegepast wordt.
De printen zijn degelijk en geven over het algemeen weinig reden tot klagen.
Als we naar het principe van de sturing van de motor kijken dan zien we het volgende:
Op de print wordt een PWM-signaal (pulsbreedte geregeld) opgewekt door het IC met code 555. Deze levert afhankelijk van de stand van de snelheidspotmeter een signaal welke in tijdsduur varieert tussen zeer kort en lang. De spanning is altijd max. maar de tijdsduur is variabel. Doordat de motor altijd de max. spanning krijgt is hij ook krachtig op lage toerentallen. Hierbij het plaatje van de motorspanning bij lage en bij hoge toerentallen. Plaatje 1

Dit pulsbreedte geregelde signaal gaat via V-2 naar de motor. Dit circuit (zie principe schema) is aangegeven in blauw. Als je stopt met lassen wil je dat de motor meteen stil staat omdat anders je lasdraad nog een stuk uit je gascup gaat steken. Dus de motor moet afgeremd worden. Dit kan op verschillende manieren.
De motoren welke gebruikt worden zijn meestal motoren met een bewikkeld anker en een stator bestaande uit magneten. Als je deze motoren mechanisch zou gaan aandrijven dan heb je een dynamo welke spanning levert. Van deze eigenschap wordt gebruik gemaakt om de motor af te remmen. Als je stopt met lassen heeft de motor nog een beetje draaisnelheid. De motor gaat dan spanning leveren. Als je dus de motor gaat belasten dan stopt deze snel. Dit afremmen kan op verschillende manieren. Er zijn printen welke de motor bij het remmen gewoon kortsluiten d.m.v. een relais of en transistor. Dit gaat tamelijk heftig maar zeker effectief. Bij deze print gaat dit via het rode circuit en niet alleen via een transistor (V-1) maar ook via een (rem) weerstand van 0,56 Ohm. Als om de e.e.a. reden de remtransistor defect raakt, hij maakt dan meestal sluiting, dan zal de motor natuurlijk niet meer willen draaien want het remcircuit is actief. Als je toch wil proberen de motor te laten draaien dan loop je het risico dat ook de stuurtransistor V-2 sneuvelt. Dus controleer beide transistors. Omdat de polariteit van de spanning van de motor in de remstand tegengesteld is aan de normale voedingsspanning zijn de twee power transistoren V-1 en V-2 niet van hetzelfde type. Let daarop bij uitwisselen.

Een tweede probleem waar we na vele jaren nu pas tegenaan lopen is veroudering van de kleine transistoren. Er zitten er enkele van op de print o.a. van het type  BC-548.
Dit zijn zeer allerdaagse typen welke slechts enkel dubbeltjes kosten. Toen de transistoren nieuw waren hadden ze een versterkingsfactor van over de 200. Nu na vele jaren gebruik loopt deze versterkingsfactor terug naar soms wel onder de 10. De transistor zal met een unimeter op diodestand gewoon goed meten maar met een transistortester welke ook de versterkingsfactor kan meten valt hij al snel door de mand. Dus in dat geval gewoon vervangen.
24
Tig (Tungsten Inert Gas) / Welke lasstroom voor 2mm staalplaat
« Laatste bericht door quivite Gepost op 23 mei 2016, 21:37:23 »
Beste lassers,

Ik ben op zoek naar een TIG-uitrusting om af-en-toe wat voorkomend laswerk te doen.
Zoals hieronder scharnierkommen die opgebouwd zijn uit plaat:



Materiaal is blank staal en 2 mm dik.
Het laswerk bestaat eruit om de naden aan n kant dicht te vloeien,alleen heb ik geen idee van de lasstroom die daarvoor nodig zou zijn.
Wat ik me wel kan voorstellen is dat ik een heat-sink moet gebruiken op het smalle deel van 2 x 4 mm.
Als het laswerk klaar is wil ik de onderdelen chemisch laten zwarten. De lasjes vallen dan minder op, maar ze zijn wel in het zicht.

Iemand die kan inschatten wat daar voor nodig is? Dan kan ik eventueel de keuze van het apparaat, de toorts en de helm aanpassen.
Vooralsnog denk ik aan een analoog ACDC apparaat van Jasic.

Groet,
Dick
25
Mig/Mag (Metal Inert Gas/Metal Active Gas) / mig solderen
« Laatste bericht door msm Gepost op 23 mei 2016, 21:02:51 »
Ik weet niet of het in deze rubriek valt echter het mig solderen wordt met een mig/mag lasapparaat uitgevoerd.

Wie heeft hier ervaring mee.

welke merken lasapparaten zijn goed op dit gebied.

Groeten,

msm
26
Las processen algemeen / Vraag over Hyundai SM-70 MIG/MAG draad
« Laatste bericht door MarioT Gepost op 19 mei 2016, 11:22:43 »
Volgens Hyundai is hun SM-70 draad geschikt voor het lassen van EN S460M staal, maar Hyundai geeft ook op (via hun website) dat de 'typical mechanical properties of all-weld metal' zijn: een rekgrens van 430 MPa, treksterkte 540 Mpa. Treksterkte van S460M is 530-720MPa, dus dat zit wel goed, maar de rekgrens van de SM-70 is onder de 460 Mpa (tot 16 mm dik)/ 440 Mpa (16 tot 40 mm dik) vereist voor S460M. Wij gebruiken deze draad voor hoeklassen. Is het ok voor hoeklassen dat de rekgrens van de lasdraad iets lager is dan het gelaste materiaal of is de draad eigenlijk enkel geschikt tot max S420M met een rekgrens van 420/400 Mpa? Testlassen voor de WPQ hoeklas zijn gedaan met deze draad en materiaal L485M en die testen waren goed, L485M (groep 2.2) heeft een nog iets hogere rekgrens dan S460M.
27
Mig/Mag (Metal Inert Gas/Metal Active Gas) / gegalvaniseerd ijzer
« Laatste bericht door Raytheman Gepost op 18 mei 2016, 09:00:37 »
Even een vraag; als ik een plaatje in mn auto wil lassen gebruik ik gegalvaiseerde plaat waarbij ik met de haakse slijper de randen schoonmaak omdat het lassen anders niet hecht.
Moet ik de achterkant van zo'n plaatje eigenlijk ook schoon slijpen?
Eenmaal gelast kan je er niet altijd meer bij aan de achterkant om tegen roesten te beschermen.

Alvast bedankt voor de reacties!
28
Elektronica / Reparatie lasinverter
« Laatste bericht door Bobbes Gepost op 17 mei 2016, 13:08:59 »
Reparatie inverterprint BMBE inverter
Het betreft een lasinverter van Zweedse makelij

Wees voorzichtig want op diverse plaatsen op deze print staan spanningen van 325 Volt gelijkspanning. Dit komt door de 230 volt welke gelijkgericht wordt.

Machine kwam binnen met de melding dat hij niets meer deed. Opengemaakt en een blik op de print geworpen. Gezien de zwarte plek was dit heel aannemelijk.

Deze print wordt uitsluitend per set verkocht en zal dan zo rond de   710 kosten.

Als we nu de defecte inverterprint bekijken dan zien we dat er een weerstand verbrand is. Deze zal natuurlijk vervangen moeten worden maar we moeten ook kijken of we de oorzaak kunnen achterhalen.

We kijken eerst naar het principeschema van de inverter.
Links boven komt de netspanning van 230 volt binnen en wordt via de on/off schakelaar naar de gelijkrichter V-1 gevoerd. Hier wordt de netspanning gelijkgericht naar 325 volt dc. Om het opladen van de grote condensator C-2 wat beheerst te laten verlopen geschied dit via weerstand R-2. Als de condensator opgeladen is zal de inverter starten een zal de hoofdtrafo T-1 aangestuurd worden. Op deze hoofdtrafo zit nu een hulpwikkeling welke via de aansluiting B-1 en B-2 de thyristor TY-1 aanstuurt. Deze thyristor overbrugt de weerstand R-2 zodat het volle vermogen beschikbaar is. Dit opstartproces duurt minder dan een halve seconde. Indien thyristor TY-1 niet aangestuurd wordt zal tijdens het lassen de primaire gelijkgerichte netstroom van max 20 Amp. door de weerstand gaan. Dit overleeft de weerstand niet. Het lijkt er dus in dit geval op dat de thyristor niet gewerkt heeft en dat daardoor de weerstand R-2 overleden is.
Als we nu het stuurschema van thyristor bekijken zien we het volgende: Via een hulpwikkeling op de hoofdtrafo T-1 wordt er een wisselspanning via de aansluitingen B-1 en B-2, via een condensator C1 naar de dioden D7 t/m D10 gestuurd. Hier wordt het signaal gelijkgericht, via R1 en diode D1 als een puls aangeboden aan de gate van thyristor TY-1. Dus ergens in dit circuit moet er iets fout zitten. Eerst maar de thyristor gemeten met een thyristortester. Deze was nog goed. Ook de dioden D7 t/m D10 waren in orde evenals zenerdiode D1. Weerstand R1 was ook ok. Dan als laatste de condensator C1 maar eens gemeten. Deze was van het merk Rifa en type PME. Deze condensator zou 0,33 F moeten zijn. Helaas door veroudering meette deze condensator nog maar een fractie van zijn oorspronkelijke capaciteit. Daardoor nam zijn wisselstroomweerstand aanzienlijk toe en kon de thyristor niet meer aangestuurd worden. Deze condensator door een nieuw exemplaar van hetzelfde type vervangen. Ook de weerstand vervangen. Om het geheel weer netjes af te leveren ook de geblakerde maar nog goed functioneerden onderdelen eromheen vervangen. Tevens de print weer gereinigd en alles kan weer in elkaar gezet worden.
Als alles in elkaar zit de spanning erop en alles bleek weer netjes te werken.
Aan onderdelen slechts een paar euro uitgegeven en natuurlijk een paar uurtjes werk. Deze oplossing is veel milieuvriendelijker want we hoeven geen goede printen weg te gooien.
29
Mig/Mag (Metal Inert Gas/Metal Active Gas) / ombouw cebora pocket mig
« Laatste bericht door frankie68 Gepost op 15 mei 2016, 22:22:59 »
hoi hoi,

ik heb een cebra pocketmig 880 omgebouwd met eurotoorts
dus incl 24 volt gaspompje

wat blijkt nu. het pompje werkt omgedraaid
dus als ik de toorts indruk gaat ie dicht, doe ik niks ,staat het pompje open
het draad rolt wel met indrukken

ik heb alles al geprobeerd :-[
heeft iemand hier ervaring mee? ((:paniek


groetjes
frankie68 uit zaanstad
30
Plasmalassen en snijden / plasma snijden in 3mm staal
« Laatste bericht door dominique db Gepost op 12 mei 2016, 20:39:22 »
ik ben hobbyist op zoek naar een sneller en makkelijk alternatief voor haakse slijper (rechte stukken) en decoupeerzaag (bochtjes).
Ik dacht aan een plasma snijder, maar heb hier geen ervaring mee en zit dus met wat vragen.

Mijn vragen zijn o.a. ;
Wat voor sterkte plasma cutter heb ik nodig om in 3mm S235JRG2 staal te snijden, steeds korte stukjes -40cm  (40A denk ik dat wel voldoet, maar ja, wat weet ik)?
Wat voor compressor hoort hier dan idealiter bij?
Hoe kom ik aan een zo dun mogelijke snede, en hoe dun is dat dan?

Ik denk momenteel aan een budget van om en bij de 300 voor de plasma snijder, is dat realistisch? Of zijn die goedkope toestellen echt de moeite niet?

En welke online verkopers zijn betrouwbaar en geven ook echt service? (misschien best een pb), ik koop liever lokaal, maar als ik het hier niet vinden kan weet ik toch al waar te zoeken.

Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »