Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
3 Maart 2015, 19:44:36

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
Interesse in adverteren? Problemen met registreren?
E-mail het beheer !


Sponsor website's (klikken):
Lasklus Nederland, Lorch, American Torch Tip, Saint-Gobain Abrasives, Pieper QSI, HSV 't HaartjeMetaalnieuws, Allesvoorlassen, 3M Speedglas, Copier, Ridder lastechniek
5 aantal berichten in 3824 topics door 6053 geregistreerde leden
Nieuwste lid: Siebo70
* Startpagina Help Inloggen Registreren
+  Hét las forum van Nederland en België
|-+  Recente berichten
Pagina's: 1

 1 
 Gepost op: Vandaag om 17:33:17 
Gestart door classicmelvin - Laatste bericht door classicmelvin
Ik heb een bolix 200z welke een hele stugge slang aan de toorts had, van zo'n 2,5 meter.
Nu heb ik het slangpakket vervangen door een 8 meter welke tot 200A zou moeten werken.

Het volgende is er nu aan de hand.
Als ik het apparaat opstart (begin met lassen) dan had ik normaal gesproken met de oude toorts gelijk ontsteking.
Nu heb ik met de nieuwe toorts eerst een raar geluidje voordat hij begint.
het lijkt op het geluid van puls lassen.
het frontje van het apparaat heb ik losgehaald en iemand laten lassen, zodat ik tegelijkertijd in de machine kon kijken.
Ik zie tussen 2 boutjes die te stellen zijn een vonk ontstaan tijdens het lassen en daar komt het geluid ook weg.

mijn vraag is nu of dit schade kan aanbrengen of komt het simpel door het langere slangpakket?
en kan het er misschien aan liggen dat de slang teveel opgerold blijft liggen?
zou zonde zijn als het apparaat het hierdoor begeeft.
hij pakt wel gewoon goed op met hoogfrequent maar het geluid lijkt mij niet de bedoeling.

 2 
 Gepost op: Vandaag om 06:17:09 
Gestart door Supmo Jan - Laatste bericht door Supmo Jan
Hallo heren lassers,
Ik had graag jullie mening over het volgende vraagstuk.
Ik moet een aantal rechthoekige bakken /tanks lassen van 1800x1400 bij 1300mm hoog, die open zijn aan de bovenzijde.Gemaakt uit 3mm plaat rvs 1.4571
Hoe zou ik die het beste kunnen maken ivm krimpen lassen?
-Zo danig uit de plaat hale , dat ik buiten hoek lassen kan maken en dan tiggen.
-of zodanig uit plaat halen en kanten dat ik stompe lassen krijg net naast gekante ribben en deze dan MIG of TIG?
Wie heeft hier ervaring mee of kan er een zinnig woord over zeggen.
Alvast bedankt voor jullie reacties
Jan

 3 
 Gepost op: 2 Maart 2015, 21:54:55 
Gestart door Errie - Laatste bericht door Errie
Beste forummers,

Ik ben me aan het orienteren voor het aanschaffen van een inverter op 230v. Nu heb ik een Lincoln inverter op het oog, die een nullastspanning (ocv) heeft van 48 volt DC. Wat zegt deze waarde precies, en is dit een belangrijke waarde ? Ik kom ook andere inverters tegen met een nullastspanning van 70 volt, last dit ook beter?
Alvast bedankt voor de reacties.

 4 
 Gepost op: 28 Februari 2015, 22:42:42 
Gestart door Jolanda92 - Laatste bericht door Jolanda92
Beste forumleden,

Ik ben met een project bezig, waarbij ik een fiets opknap. Hiervoor heb ik dus een oude fiets gekocht, waarvan ik alle onderdelen en al het verf van het frame verwijderd heb. Nu mis ik een aantal metalen plaatjes aan het frame, onder andere om de spatborden en de kettingkast aan te kunnen bevestigen. Het gaat dus om dun metalen plaatjes. In eerste instantie dacht ik dit er wel aan te kunnen lassen door een goedkoop lasapparaatje met elektroden aan te schaffen. Echter las ik op internet dat veel oudere fietsframes van chroommolybdeen gemaakt zijn, wat niet te booglassen valt. Hiervoor kun je beter kiezen voor hardsolderen of TIG lassen. Ik weet niet zeker van welk materiaal mijn fietsframe gemaakt is, maar nu het frame van z'n verf ontdaan is, is wel duidelijk zichtbaar dat de buizen aan elkaar bevestigd zijn met een metaal dat geel-achtig is van kleur. Dus ik neem aan dat dit door middel van hardsolderen bevestigd is.
Nu is dus mijn vraag: ik ben eigenlijk gewoon op zoek naar een budgetoplossing om een paar metalen plaatjes aan mijn frame te kunnen bevestigen. Ik ben al in het bezit van een simpel butaangas brandertje, waardoor ik wel kan zachtsolderen. Misschienis dit goed genoeg voor de bevestiging van de plaatjes aan het frame? En welk soldeer kan ik het beste gebruiken dan? Ik heb ook al gewone tin, maar ik las dat zilversoldeer veel sterker is. Of kan ik het toch met elektroden lassen? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want ik ben een beetje ten einde raad door alle info en verschillende dingen die op internet staan...

 5 
 Gepost op: 28 Februari 2015, 17:19:02 
Gestart door schoolboy 1233 - Laatste bericht door schoolboy 1233
op school moest ik een werkstuk een ijzer ombuigen met een autogeenbrander nu had ik alleen geen lasbril op zou dat heel erg zijn geweest kheb nog niet iemand gezien die het wel deed bij mij op school

 6 
 Gepost op: 26 Februari 2015, 07:00:40 
Gestart door bensterman69 - Laatste bericht door bensterman69
Ik wil me een AC/DC aanschaffen om vooral dun materiaal te lassen, maar af en toe zal daar ook een afgebroken bevestigings oog bijzitten van een motorcarter en bevestigingen om voetsteunen aan het frame te monteren. Dit kan wel eens een dikte van 10 tot 12 mm hebben. Het gaat dan vooral om aluminium.
Wat raden jullie aan van amperage, 160 of toch beter 200? Het zal zeker voor 95% gebruikt worden om dunner materiaal te lassen.

bedankt

Benny

 7 
 Gepost op: 25 Februari 2015, 20:48:59 
Gestart door adri - Laatste bericht door adri
Hallo,

Mijn gecombineerde mig/tig machine op 230 v is nu bruikbaar.  Tig gaat lekker ,  Mig lukt ook.

Alleen valt de spanning niet af bij loslaten Toorts switch.   Nu blijkt dit ook het geval te zijn als de machine voor Tig gebruikt wordt !

Deze functie huist in een ander deel van de machine , zeg maar het Tig deel.   Omdat deze combi machine diverse switches gebruikt voor zowel mig als tig ga ik het volgende eens uitzoeken:

De schakelaar op het front van de machine heeft een switch . Deze regeert het gedrag van de toorts schakelaar. Kemppi noemt het 2T of 4T . (  Nu rijd ik zelf MZ en Zundapp , maar dat bedoelen ze niet)

2T is bediening met de toortsschakelaar , en 4 T is een vergrendelend schakelcontact. Aanzetten en uizetten met de toorts switch!   Ik ga dus zeer binnenkort eens kijken of dat kleine K schakelaartje niet blijft hangen, en hoe die schakeling precies werkt. Wellicht een componentje kapot. Hoop op iets simpels als een schakelaartje , maar dat uitzoeken vind ik ook wel leuk.
 
Er is dus alreeds leuk mee te lassen maar wie weet , lukt dat ook nog.

Groeten,Adri

 8 
 Gepost op: 24 Februari 2015, 12:11:24 
Gestart door zuurbiertje - Laatste bericht door zuurbiertje
hallo forumleden,

bij m'n locale gas leverancier (westfalen depot) hebben ze sinds enige tijd ook een ruilsysteem van globalgas. wat ik weet is dat globalgas een onderdeel is van westfalen, en dus een klein deel van hun leveringsprogramma levert.

heft iemand hier al ervaring met globalgas?

Commentaar van de moderator Aangepast, dealer namen en adressen zijn niet toegestaan, een merk noemen is echter geen probleem.

 9 
 Gepost op: 21 Februari 2015, 22:59:31 
Gestart door Lasklus Nederland - Laatste bericht door Lasklus Nederland
Wij hadden altijd KLM maar gaan nu al onze bedrijfskleding vernieuwen.
De vraag is welk merk werk kleren jij hebt op het werk of misschien wel thuis.
Waar heb je goede of juist slechte ervaring mee?
Denk aan werkbroek, overall, truien, longsleeve, tshirt enz.

Zijn deze 100% katoen? Polyester?
Brandvertragend? Verstevigde stukken?

Verkopende partijen willen hun merk aturlijk altijd goed verkopen, maar ik ben op zoek naar ervaring!

Bedankt alvast  Smiley


 10 
 Gepost op: 21 Februari 2015, 14:09:16 
Gestart door adri - Laatste bericht door adri
Hallo,

Ik heb een kemppi MP 1500 lasapparaat op 230V. . Je kunt er mee TIG lassen , en ook MIG lassen.  Mooie machine van 1989 , dat wel .   Nou deed de draadtoevoer motor het niet meer , dit heb ik gerepareerd door een paar componenten op de print te vervangen , en alles is gelukt.

Ben dus klaar om te gaan MIG lassen......Maar het valt me op dat bij niet indrukken van de toortsknop , de spanning op de lasdraad blijft staan . Is dit normaal ??

Zijn er dus MIG apparaten (dit is een kemppi van 1989)  waar de hoofdspanning op de draad aanwezig blijft??   De toortsknop schakelt nu alleen gas en draadtoevoer.


Groeten,Adri

Pagina's: 1
Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.216 seconden met 17 queries.