Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
5 Mei 2015, 11:12:23

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
Interesse in adverteren? Problemen met registreren?
E-mail het beheer !


Sponsor website's (klikken):
Lasklus Nederland, Lorch, American Torch Tip, Saint-Gobain Abrasives, Pieper QSI, HSV 't HaartjeMetaalnieuws, Allesvoorlassen, 3M Speedglas, Copier, Ridder lastechniek
5 aantal berichten in 3865 topics door 6187 geregistreerde leden
Nieuwste lid: resing.awn
* Startpagina Help Inloggen Registreren
+  Hťt las forum van Nederland en BelgiŽ
|-+  Recente berichten
Pagina's: 1

 1 
 Gepost op: 3 Mei 2015, 17:54:10 
Gestart door Theun - Laatste bericht door Theun
Hoi allen,

Net een 2dehands een grote 380 volt slijpmachine gekocht. Bovenstaand type. Heeft iemand nog een handleiding met onderdelenlijst liggen ergens?

Groet,

T.

 2 
 Gepost op: 3 Mei 2015, 11:55:06 
Gestart door edvh - Laatste bericht door edvh
Hallo
ik heb een fimer 130A lasapparaat en de stop slaat door alleen al met het aanzetten.
het is er een met een spoel en 2 grote condensatoren
kan het zijn dat als je de aardeklem en de laspen met elkaar verwisseld er iets stuk gaat van binnen?
 Gr ed

 3 
 Gepost op: 3 Mei 2015, 11:40:30 
Gestart door svdv - Laatste bericht door svdv
hallo

ik ben op mijn werk een simpele lasser voor lasopdrachten tot 10 mm staal ( wel in alle positiets is voor mij een eitje NIV 2 )
maar ik zou wel graag verder willen.
nu als ik een pa las heb slijp ik die zwaar in en giet ik de hele lasnaad in 1 keer vol
en ben erg benieuwd naar wat het verschil is tussen een las van niv 2 en niv 3 bijv het onder de had lassen en stapelen

mijn vraag is: wat is er exstra voor nodig om een fotolas ( niv 3 las ) te maken

mvg svdv

 4 
 Gepost op: 1 Mei 2015, 10:54:44 
Gestart door Lasklus Nederland - Laatste bericht door Lasklus Nederland
N.a.v. dit topic heb ik een samenvatting gemaakt van de kwaliteit en kleur van titanium laswerk  Knipoog

De kwaliteit van een titanium las kun je zien aan de kleur na afkoelen, de juiste kleur van een titanium las is zilver of uiterlijk strogeel.
Zodra er blauw, groen, paars, roze e.d op je las zit word de las bros en hoe donkerde blauw/paarser hoe brosser.
De verkleuring zelf is op zich niet erg maar enkel een graadmeter van de toegepaste hitte en de opgenomen actieve elementen.
Echt heel bros is de las als er ook nog eens wit/ gele schilfers op de las zitten, een beetje het uiterlijk van verbrand zink als je verzinkt staal last.

Actieve elementen dringen bij niet goed lassen helemaal door in het titanium, dit in tegen stelling tot bijvoorbeeld Rvs waar alleen de "huid" word aangetast door actieve elementen.
Verkeerd gelast titanium is daarom ook niet meer goed te herstellen, tenzij je het "besmette" titanium geheel wegfreesd (nooit slijpen!).

Hoe bros toegestaan is voor het gebruik van een titanium uitlaat is vaak onderwerp tot discussie door bedrijven en personen die dit doen.
Ik ben van mening dat wat je doet, je ook goed moet doen, en dus vind ik dat verkleuring op titanium laswerk (dus ook bij bijvoorbeeld uitlaten) niet toegestaan is behalve als het echt niet anders kan en alleen als je de klant/eigenaar goed informeert over de gevolgen, een voorbeeld is uitlaatdempers met glaswol erin, welke dus altijd lucht zal blijven bevatten.
Verkleuring (en dus opname van actieve elementen) in vooral het overgangsgebied (HAZ) zorgt ongetwijfeld voor breuk of scheur vroeg of laat.

Profileer je jezelf als titanium lasser dan lever je i.i.g. nooit laswerk af met wit/gele schilfer, af en toe wat blauw en paars in het geval dat je echt niet goed kunt "purgen" is soms onoverkomelijk, maar zeker niet de bedoeling.

Wij lassen en repareren o.a. titanium delen voor de vliegtuig, motor en chemische industrie, daar moet de las eigenlijk gewoon altijd zilver zijn met af en toe uitlopers van strogeel, een klein beetje felle kleur en het is gegarandeerd afkeur.

Het allerbelangrijkste is dus zorgen dat het titanium geen actieve elementen op kan nemen en dit doe je door beschermen met gas en formeren, een klein beetje zuurstof, stikstof of waterstof en het gaat helemaal fout.
Hiervoor heb je wel speciaal gereedschap nodig, tenminste, geen gereedschap maar onderdelen om het beschermen en formeren te kunnen realiseren.
Bij ons is dit een hele kast vol slangen, afsluiters, meters, backingsystemen enz maar het allerbeste is een couveuse indien de klus dit toelaat, en dit is een heel duur apparaat.
Ik heb vier verschillende maten staan, deze zijn speciaal gebouwd en je kan er een hele leuke nieuwe auto van kopen.

Als je alles hebt dan is er nog het probleem van de Argon, deze moet namelijk minimaal 99,9990% zijn, het beste is 99,9999% welke wij gebruiken maar dus geen 99,9960 % zoals de normale norm in Nederland is, dat scheelt 39 PPM!
Bedrijven in Nederland die goed titanium lassen halen hun Argon flessen dan ook doorgaans uit het buitenland.

 5 
 Gepost op: 25 April 2015, 20:05:29 
Gestart door vicom147 - Laatste bericht door vicom147
Dag,

Heb hier een Rehm Booster170 staan die in interne uberwachung springt. Lassen tot ong. 80 a 90 Ampere gaat goed, daarboven vliegt hij redelijk snel in de beveiliging.
Het temperatuurlampje gaat dan knipperen (het is GEEN temperatuurbeveiliging want dan blijft hij branden).

Heb al een diodeblokje vervangen, dit heeft het probleem niet opgelost.

Mogelijke andere oorzaken die ik nagekeken heb:

netspanningskabel
relais hoofdprint
solderingen op de vermogenskant

Ik ben even door de mogelijkheden heen....

iemand?

Groet, Vicom147

 6 
 Gepost op: 19 April 2015, 16:38:55 
Gestart door morres - Laatste bericht door morres
 wie weet de las parameters voor een pd las in 3 snoeren . materiaal; plaat 200 x 200 x20.  pijp 200 x 6
 . pijp word boven het hooft aan de plaat gelast met een 3.25 basis electrode.

 7 
 Gepost op: 17 April 2015, 13:13:41 
Gestart door Vacature moderator - Laatste bericht door Vacature moderator
Titel: Lastechnisch-commerciŽle adviseurs regio Zuid-Holland en (Oost-) Brabant.

Plaats: Lexmond

Functieomschrijving:
Als omzetverantwoordelijke bezoek je binnen je eigen rayon nieuwe lastechnische bedrijven en bestaande klanten.
Je geeft gericht informatie en advies en demonstreert de producten

Functie-eisen:
Je werkt vanuit huis, maakt je planning en houdt zelfstandig je administratie bij.
Je rapporteert rechtstreeks aan de directeur verkoop.
Een afgeronde MBO opleiding richting techniek/commersie, en/of ervaring in de branche.
Zelfstandig kunnen werken, makkelijk contacten leggen, en eindverantwoordelijken op verschillende niveaus overtuigen.
Flexibel, representatief, leergierig en in bezit van een geldig rijbewijs B.
Goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift.


Vaardigheden:
Kennis van lastechnieken, lasapparatuur en lasmechanisering is een must.
Je hebt reeds relevante buitendienstervaring.
Je bent goed georganiseerd, praktisch en oplossingsgericht. Je leidt een verkoop van start tot finish in goede banen

Wat bieden wij:
Een afwisselende en flexibele baan in een super gemotiveerd team, met goede verdiensten en secundaire arbeidsvoorwaarden.

Een start met een aanzienlijke klantenportefeuille.
Een uitdagende verkoopfunctie met producten die zich kwalitatief aan de top van de markt bevinden.
Opleiding over ons gamma, en ruime mogelijkheden tot zelfontplooiing.
Vanuit de hoofdvestiging te Lexmond word je ondersteund door een professionele binnendienst
Een fulltime baan met toekomst.

Contact gegevens staan in de post hieronder, alleen zichtbaar na registratie!

 8 
 Gepost op: 12 April 2015, 20:58:45 
Gestart door Lasklus Nederland - Laatste bericht door Lasklus Nederland
Aankomende week 13 t/m 17 April, The world's biggest industrial fair, Hannover Messe, editie 2015.

http://www.hannovermesse.de

Wij zijn er, iemand hier die gaat?

Mocht iemand ook willen, via ons kun je een vrijkaart krijgen  Knipoog

 9 
 Gepost op: 10 April 2015, 04:49:01 
Gestart door lucistrike - Laatste bericht door lucistrike
Beste lassers,

Ik ben momenteel bezig met mijn stageopdracht bij een kluizen producent in Jakarta, Indonesie. Mijn nieuwe uitdaging die ik heb gekregen is het vervangen van het las proces door een goedkoper en sneller alternatief. Ik zat zelf te denken aan lijmen(adhetives),Bout-moer verbinding, klinken of felsen maar bij geen verbindinstechniek heb ik het gevoel dat dit nou sneller nog goedkoper is. Heeft iemand ideeen of technieken die mij op het goede spoor kunnen zetten? 

Het gaat om gebogen sheet metal dikte 0,5 tot 1,2 mm. Buitenkant van een kluis word gebogen en vervolgens bij dde aanknopingspunten gelast. Een globale foto van de kluis body is te vinden in de bijlagen.

Bij voorbaat dank,
Lucas

 10 
 Gepost op: 7 April 2015, 11:24:34 
Gestart door peter123# - Laatste bericht door peter123#
Beste Leden

Wij willen binnen kort een Lorch MicorMIG 400BP kopen , met speedarc kun je hier een A6 in 1 keer mee neer leggen,
of moet je dan zijn grotere broer hebben speedpulse van lorch

In het wps boek van lorch gaan ze maar tot A  5,5

wij lassen met 1 mm en 1,2 mm

  reacties zijn welkom

Pagina's: 1
Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.342 seconden met 17 queries.