Recente berichten

Recente berichten

Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »
21
BMBE (Booglassen Met Beklede Elektrode) / het geheim van de smid?
« Laatste bericht door Sparky Gepost op 2 december 2016, 11:52:19 »
er zijn heel veel video's te vinden en veel andere informatie op het internet waardoor je al heel snel gaat verzanden in de inmense aantal tips.

Mijn vraag aan jou: wat is het aller belangrijkste waarop je moet letten bij SWAG lassen?

 
22
Mig/Mag (Metal Inert Gas/Metal Active Gas) / Massaprobleem fronius vario-star (20-30 jaar oud)
« Laatste bericht door slijpkoning Gepost op 1 december 2016, 21:33:23 »
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met een fronius vario star mig mag apparaat met zwerfkast en slangenpakket van 10 m.
Dit apparaat is een oud beestje(of ja zeg maar gerust beest), analoog maar daardoor wel simpel te bedienen ( alleen stroom en draadtoevoer regelen 8)).
Nu het probleem, het apparaat heeft vaak plots geen massa meer. Dit is soms bij het aanzetten al het geval, maar soms ook pas na bijvoorbeeld een half uur lassen.
Wat ik al gedaan heb/ uitgesloten heb:
- massakabel en kabel in het slangenpakket nagekeken op breuken, afgesmolten verbindingen, geen problemen gevonden.( het probleem doet zich ook voor als het slangenpakket niet bewogen is)
- massakabel uitgewisseld
- toorts uitgewisseld
-In het apparaat zitten maar een klaar kleine prints verder vooral veel spoelen en koper ((:wow hier ook niks zwarts te zien

In het begin deed het probleem zich alleen na een tijdje lassen voor, nu ook steeds vaker bij inschakeling...
Iemand een suggestie?
23
Elektronica / Fronius magicwave 2000 vormt geen smeltbad ( inclusief handleidingen )
« Laatste bericht door diedje1996 Gepost op 1 december 2016, 18:24:47 »
Goedendag iedereen,

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen, namelijk ik heb laatst dit fronius apparaat goedkoop kunnen kopen.
natuurlijk heeft die 2 probleempjes:

1. de hf functie was kapot, heb even tijdelijk de hf generator uit mijn andere apparaat gewisseld dus dat werkt momenteel weer.

2. Hij last niet zoals die zou moeten doen, ligt er een beetje aan welke functie die staat ( in geen enkele functie werkt die normaal ). ik heb een filmpje gemaakt waar je veel duidelijker kan zien en horen dan als ik het zou uitleggen via tekst.

Met tig lassen blijft die maar opnieuw ontsteken en vormt geen smeltbad, en met elektrode is het ontsteken erg moeilijk en als ik hem toch eenmaal heb dan brand ik met 30A direct een gat in een plaat van 2mm.


Iemand een idee wat dit kan zijn?, ik heb dit topic maar bij elektronica geplaatst omdat het naar mijn mening een elektrisch probleem is, kan natuurlijk wel meer problemen hebben dan elektrisch. maar uit mijn eigen ervaring zou een slechte wolfraampunt of vies materiaal niet zoveel verschil moeten maken.

  ( krijg helaas niet de hd versie geüpload )


bedankt iedereen voor je tijd en info!,
Gr, Diederick




ps.
Ik heb ook nog 2 andere handleiding en een elektrisch schema toegevoegd voor het forum.

24
Lasrook / Afzuiging bij een lasrobot verplicht?
« Laatste bericht door JvR09 Gepost op 1 december 2016, 11:41:42 »
Zijn er regels/wetgeving omtrent afzuiging van lasrook bij een lasrobot?
Ik ben een onderzoek aan het doen naar de investering in een lasrobot en kan dit gegeven eigenlijk nergens vinden.
Ervaringen?
25
Gassen / Last van randinkarteling en plak fouten
« Laatste bericht door avteb Gepost op 25 november 2016, 23:25:26 »
Hallo allen,


Ik zit met het volgende probleem.

Wij zijn bij ons op het werk en constructie aan het bouwen plaat dikte van 8 t/m 20 mm.

We lassen dit met rutiel gevulde draad 1,2 mm outershield 71-eh. veel positie werk ook grote stukken onder de hand.

De stukken onder de hand lassen we met karretjes, het volgende probleem treed op. slechte aanvloeien, rand in karteling plak fouten. bolle lassen. ook bij stappelen zelfde problemen.

we lassen op 220 ampere 21 en 24 volt. mengas weldap 15 85/15. op dit berdijf is een hoop ervaring met het lassen met deze draad, en deze problemen treden nooit op.

Nu ben ik er achter gekomen dat we voorheen altijd met weldap 20 lasten 80/20. en nu met weldap 15......

Ik zelf zoek het probleem hier in.

Hoe denken jullie er over?

Alvast bedankt .

26
Mig/Mag (Metal Inert Gas/Metal Active Gas) / ESAB LAG 315 motor draadtoevoer wordt niet aangestuurd
« Laatste bericht door samlwb Gepost op 23 november 2016, 12:29:51 »
Hallo ,

Ik ben sinds een tijdje in het bezit van een ESAB LAG 315 lasapparaat met als draad toevoer unit
de A10-MED30 ,Tot gisteren werkte dit apparaat naar volle tevredenheid echter nu word de motor die
de draadtoevoer regelt niet meer aangestuurd .
Ik heb met een Multi meter gemeten bij de stekkers vd motor maar krijg hier geen spanning .
ik hoor wel van alles klikken en zo maar motor doet het niet .
Heeft iemand enig idee waar dit probleem zich voordoet en waar ik het beste kan zoeken .

alvast bij voorbaat dank Jos
27
Titanium / Titanium castings furnace takes shape in Sheffield
« Laatste bericht door Lasklus Nederland Gepost op 21 november 2016, 13:56:21 »
British companies will soon be able to offer some of the largest aerospace components made from cast titanium following the completion of a new furnace in South Yorkshire.

The new plant, which will be capable of producing some of the biggest titanium aerospace castings in the world, is nearing completion at AMRC Castings’ facilities on the outskirts of Sheffield.

Two large-scale power supply units are said to have been installed to deliver the energy required by AMRC’s new Retech Consumable Electrode Casting Furnace.

The furnace will be capable of melting the 1000kg of titanium required to make a 500kg casting and has three interchangeable bodies, which will allow it to produce components with a finished weight ranging upwards from 60kg.

Closed loop cooling systems that prevent the furnace bodies themselves from melting are being installed, plus hydraulic and pneumatic systems that carry out a number of functions, including removing air from the furnace and casting chambers.

The systems are also used to rotate the furnace body to pour molten titanium into a ceramic mould in the casting chamber below, which incorporates a turntable that can spin the mould at up to 300 revolutions a minute to create a centrifugal casting.

A new plant is being installed to make ceramic mould shells up to 2m in diameter and 2.5m long which could weigh more than 2.5 tonnes and will be large enough to produce the largest variants of aero engine intercases up to 500kg, and other structural aerospace components.

Furnace construction is due to finish in time for training and cold commissioning to start during November and will be followed by hot commissioning and the first test melts in December.

AMRC Castings, part of the University of Sheffield Advanced Manufacturing Research Centre (AMRC), has expertise in manufacturing smaller titanium castings and its technology has been used to produce titanium castings with a poured weight in excess of 300kg.

Initial casts will be poured into a static metal mould before trials begin using static ceramic moulds from the new shelling plant. Staff will then start building up the experience needed to operate the centrifugal casting system at full speed.

AMRC Castings’ new furnace is part of a major investment and R&D programme, designed to enable UK companies to break into global markets for large-scale titanium aerospace engine and structural components.

The programme is backed by the UK’s Aerospace Technology Initiative (ATI); Innovate UK; and High Value Manufacturing Catapult funding.

Formerly, only the United States is believed to have had the capability to cast near net shape aerospace components weighing up to 500kg.

“We plan to create a world class titanium casting capability in the UK developing the skills base necessary to enable companies to reap the rewards of carrying out a process that is very, very challenging,” says AMRC Castings’ Richard Gould.
28
Toevoegingen / Onduidek
« Laatste bericht door veldweld Gepost op 18 november 2016, 08:04:08 »
Goeiemorgen. Ik moet materiaal 410S lassen, maar mijn voorganger heeft daar een rol 309Lsi voor besteld. Ik vind dat raar, maar wie weet daar meer van? Ik gebruik 309 om staal aan rvs te lassen...
29
BMBE (Booglassen Met Beklede Elektrode) / Advies / vergelijking
« Laatste bericht door oldboy Gepost op 11 november 2016, 15:10:40 »
Beste forumleden.

Ik ben de zoveelste die hier om advies vraagt waarschijnlijk, maar goed; hoop toch een paar meningen te krijgen.
Ben dus op zoek naar een lichte machine op 220. Zal hem niet heel intensief gebruiken, maar af en toe moet ik eens iets op lokatie doen, en ben er beetje klaar mee om mijn 60kg wegende fronius mig machine en gasfles mee te sleuren.

Hieronder de machines waar ik aan denk. Prijzen bij benadering trouwens.

Machine                  prijs ex btw
               
Esab arc145           € 290,00
Esab arc180            € 300,00
Kemppi minarc 150     € 395,00
Kemppi minarc e180    € 675,00
Fronius TP 1500           € 550,00
Fronius TP 150           € 650,00

Ik heb met geen van deze machines persoonlijke ervaring.
Afgezien van de Esab 145 zitten deze machines vrij dicht bij elkaar qua prestaties op papier. De Esab 145 is duidelijk wat minder krachtig, maar is ook verreweg de kleinste/lichtste/goedkoopste machine.

Nu klinken beide Esab machines heel aantrekkelijk, vooral vanwege de prijs. Beide esab machines geven extra financiele ruimte voor een voorraad electroden of accessoires. Bijkomend voordeel is dat de dealer bij mijn werkplaats om de hoek zit.

Over Kemppi lees ik goede verhalen (ook hier op het forum). Vind zelf de evo 180 wat prijzig (zeker naast de fronius tp 150), maar de minarc 150 classic is zeker interessant. Dealer zit ook dichtbij.

Fronius heb ik een mig machine van en die is gewoonweg super. Dus vandaar lichte persoonlijke voorkeur. De Transpocket 1500 gaat uit het assortiment, dus is nu met korting te krijgen (en heeft een lange kabelset; 5m tegenover 3m van alle andere machines). De Transpocket 150 is het nieuwe model, en is natuurlijk ook interessant vanwege de nieuwste technologie, en het prijsverschil is eigenlijk niet zo groot. Nadeel van Fronius is dat de dealer ver weg zit (andere kant van het land ver weg zeg maar).

Heb al her en der wat gelezen qua ervaring met Fronius en Kemppi, beide positief, maar kan weinig vinden over de esab machines.
Benieuwd naar gedachten hier.

Groet Mats
30
Kwaliteit / vraagje 15614-1
« Laatste bericht door peter123# Gepost op 10 november 2016, 17:20:06 »
Hallo leden
ik had een vraagje : ik moet dus een werkstuk maken om te laten beproeven v-naad met doorlassing ( mag )  ( LMK ) volgen wat zal dit dan gekeurd worden
nu zegt mijn collega dat dat moet wezen 15614-1 maar dat is toch voor booglassen

iemand een antwoord voor me of mischien de norm zou ook welkom zijn  ((:woohoo
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »