Recente berichten

Recente berichten

Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »
21
Tig (Tungsten Inert Gas) / Opleiding TIG lassen, beginnen met RVS of Aluminium?
« Laatste bericht door Hekkie Gepost op 3 januari 2017, 11:10:32 »
Hallo,

Ik ben Jean-Paul en ga mij laten omscholen tot lasser.
Ik ga kiezen tussen MIG/Mag en Tig.

Mijn eerst vraag is , welke lasvorm bied de beste kans op een baan, ik hoor hier verschillende verhalen over.

Mijn tweede vraag is, als ik de opleiding tot TIG 1+2 lasser ga volgen bij Vakwijs in Den Bosch moet ik kiezen tussen TIG lassen aluminium of RVS.
Waar kan ik het beste mee beginnen, met RVS of Aluminium. Wat is de beste volgorde, ik zou later eventueel nog de andere vorm kunnen leren.

Hopelijk kunnen jullie me enig adviezen geven.

groet JP
22
Elektronica / geen vermogen diode doorgebrand (bester)250
« Laatste bericht door peter prenen Gepost op 2 januari 2017, 13:26:50 »
Hoi, mijn lastoestel heeft het begeven na een paar kleine laswerkjes. de lasdraad gloeide enkel een beetje op ik merkte een brom op die ik vroeger niet zo fel hoorde, na controle zag ik dat de contactor redelijk was ingebrand en heb deze vervangen. Maar dit heeft geen resultaat opgeleverd, nu ben ik gaan meten van de eindspanning op de lasttang op stand 1 meet ik 1.9 v en op stand 6 van de 12  nog maar 2.9V en dit vond ik toch wat laag tijdens mijn meting zag ik ineens een vonk wegschieten uit de gelijkrichter!. Ik heb deze uitgebouwd en heb een doorgebrande diode opgemerkt
hoe kan ik dit herstellen moet ik alle diodes losmaken en doormeten of een volledige gelijkrichter aankopen!
toestel is een bester/magster uit 1979 niet veel gebruikt 250A toen nieuw gekocht
NO 4250620
50A 16.5V 250A 26V
EN 60974-1
23
Elektronica / Reparatieverslag 200 Amp ac/dc machine van Italiaanse makelij
« Laatste bericht door Bobbes Gepost op 31 december 2016, 14:52:04 »
De machine is met de klacht "geen lasstroom" naar een dealer gestuurd. De monteur van de dealer vermoede dat het HF board en AC board defect zouden kunnen  zijn. De geschatte kosten van de beide printen resp. 400 en 820 euro. (excl montage) Dat is voor een hobbyist een te groot bedrag en dus is de machine ongerepareerd retour gekomen. Natuurlijk is het ontzettend jammer om een dergelijke machine van een A-merk zomaar weg te gooien. Het is kapitaalvernietiging en milieu onvriendelijk.

Dus maar eens kijken wat er aan de hand is. Hierbij het block diagram van de machine. Het is behoorlijk complex en echt niet eenvoudig v.w.b. de diverse electronische besturingen. Het is dus niet aan te bevelen met onvoldoende kennis en meetinstrumenten hier in te gaan spitten. Op diverse plaatsen is er een spanning van 400 Volt dc  aanwezig. Oppassen dus.



Even een korte beschrijving van de verschillende besturingsblokken.
Linksboven komt de 230 Volt via een inputboard binnen op het Busboard en op het Main IGBT & Power board. Het powerboard bestuurt de primaire omzetting via inverter techniek in combinatie met de Main Transformer en is tevens de lasstroom regeling. Op het busboard zit nog een AC-board. Deze bestuurt het output transistor modul. Hierin wordt bepaald of er met DC of met AC gelast wordt. Ook het puls lassen wordt hier geregeld. Het geheel wordt aangestuurd d.m.v. het controlboard en e.e.a. is zichtbaar op het Display en LED board.

De dealer gaf aan dat o.a. de HF print niet in orde zou zijn dus deze even verwijderd. Als we nu gaan meten aan de machine lopen we niet het risico dat een meetinstrument per abuis de HF spanning van zo'n 7000 volt krijgt. Dit betekent   meestal het einde van het meetinstrument. Nu 230 volt op de machine gezet en kijken wat er gebeurt. Op het Main IGBT & Powerboard gingen diverse kleine LED-jes branden ten teken dat de voedingsspanningen oké zijn. Dit type board is al eerder door mij op het Lasforum als reparatie object beschreven. Ook twee kleine LED-jes in de buurt van de grote IGBT's knipperden vrolijk erop los dus de vier grote IGBT's werden aangestuurd. Als we even goed luisteren dan hoor je steeds korte "tikken" ten teken dat de Main Transformer wordt aangestuurd. Nu de uitgangsspanning uit de Main Transformer gemeten. Deze was zeer laag, slechts een paar volt. Nu het Output Board afgekoppeld van de Main Transformer. Nu kwam er een goede  spanning van zo'n 2 x 40 volt uit. Dan zou je nu kunnen veronderstellen dat er mogelijk sluiting in het Outputboard of Output Transistor Modul zit. Eerst maar eens de grote lasstroomdioden op het Output Modul gemeten. Alles was oké. Nu het Output Transistor Modul gemeten. Ook deze was nog in orde.



 Nu de kleine print op het output board nader bekeken. Hierop zitten twee ontstoringsdioden (transient dioden). Deze waren beiden overleden. Hierdoor ontstond sluiting in de lasspanning. Dus beide vervangen, kosten nog geen 10 euro samen. Nu de machine opnieuw opgestart en nu hadden we een nette 54 volt open spanning. Dan zou er nu mee gelast kunnen worden.
Dan maar een electrode lastang met electrode eraan gehangen en proberen te lassen en ja dat ging prima. Daarna de HF print erin gezet en ook proberen te tig-lassen. Het lassen ging wel maar er was geen HF ontsteking aanwezig. Alleen met aanstrijken kon er een boog gestart worden. Dus was er iets mis met het HF circuit. Meten in dit circuit is lastig vanwege de hoge spanningen. Op dit HF board zit een omvormer welke de 400 Volt dc vanuit de machine via invertertechniek omzet in ruim 1000 volt. Deze print separaat gemeten en de spanning was netjes aanwezig op de uitgang. Even de draden gevolgd. Nu bleek dat op het Bus Board een relais aanwezig is welke de 1000 volt schakelt naar de RF Coil. Dit relais heeft de functie van een ompoler.



De functie van dit ompoolrelais moet even uitgelegd worden.
Als je DC tig last dan is de - van de lasspanning verbonden met de tig-toorts. De HF spanning moet dezelfde polariteit hebben als de lasspanning anders gaat de machine slecht starten. Bij AC lassen is het een heel ander verhaal. Bij de betere lasmerken wordt er bij AC lassen gestart met een DC spanning en met de + op de tig toorts. Dit wordt gedaan om de oxydehuid van het aluminium, welke een hoger smeltpunt heeft als het aluminium zelf, open te "breken". Zodra deze oxydehiuid open is zal er een grotere lasstroom gaan lopen en dit wordt gemeten in de machine. Zodra deze grotere lasstroom gemeten wordt zal de machine overschakelen op AC lassen. Er zijn ook machines waar dit met een vaste tijd wordt geregeld. Dus bij het starten staat er dus een + op de tig toorts. Om nu toch goed te kunnen starten moet de HF dus omgepoold worden. Dit is dus de functie van het ompool relais. Dit relais was dan ook de oorzaak dat er geen HF op de toorts kwam. De contacten waren in de loop der tijd verbrand. Relais vernieuwen en alles werkte weer naar behoren.

Als je dit verhaal nu leest dan zou je kunnen veronderstellen  dat de dealer er behoorlijk naast zit maar we moeten hier toch wat genuanceerder naar kijken. De dealer heeft vaak niet de mogelijkheid om zo gedetailleerd te gaan meten op de printen. De eigenaar van de machine wil graag vooraf een prijsopgave wat e.e.a. zal gaan kosten. Als de klant accoord was gegaan met de prijsopgave dan was ook de dealer er wel achter gekomen dat niet het HF board en AC board defect waren maar het Bus board en het Output  board. De twee printen die de dealer in eerste instantie voor deze klant besteld zou hebben en dus niet nodig had, kan hij meestal niet terugsturen. Dus hij blijft of achter met een flinke kostenpost of berekend ook deze twee printen door aan de klant. Dit wordt dus een enorme rekening. Dit soort complexe reparaties zijn niet eenvoudig voor een dealer. Hij heeft zijn best gedaan en de klant netjes voorgelicht v.w.b. de te verwachten kosten.

Als laatste punt wil ik toch nog even "zeuren" over onderhoud.
Inverters worden met hun complexe electronica en de daarbij behorende grote koelblokken tijdens het lassen flink warm. Hiervoor zit vaak achterin (soms voorin) de machine een grote ventilator. Deze moet er voor zorgen dat e.e.a. netjes koel blijft. Deze ventilator zal ongetwijfeld ook vuil en stof aanzuigen. Dus nu de machine uit elkaar is meteen even naar de ventilator gekeken.



Deze vervuiling (in dit geval vette aanslag) zal een ernstige belemmering zijn voor de noodzakelijke koeling.
Dus zorg ervoor dat de machine af en toe eens van binnen goed schoongemaakt wordt. Dit zal ongetwijfeld de levensduur van de machine ten goede komen.


24
Lashelmen / Glas om helm dat vergroot?
« Laatste bericht door Vuursteen Gepost op 29 december 2016, 19:21:59 »
Kan iemand mij vertellen of er ook in helmen glas verkrijgbaar is dat vergroot?

25
Tig (Tungsten Inert Gas) / Geen contact bij beginnen lassen
« Laatste bericht door giljom Gepost op 29 december 2016, 18:40:51 »
Als ik begin met tig lassen dan krijg ik af en toe geen contact, dus geen lasboog, ik moet dan zeer dicht bij het ijzer of aluminium komen, zo kort dat ik zelfs met mijn wolfram tegen het te lassen stuk kom, hij heeft het vooral als hij op DC  staat, maar het is maar af en toe , heeft iemand een idee waar het aan kan liggen.
26
Verspanend / VERPLAATST: Re: een gude lintzaag of een drycutter
« Laatste bericht door tiho Gepost op 29 december 2016, 00:12:14 »
In verband met overtreding van het reglement is dit topic verplaatst naar Quarantaine.

http://www.lasforum.nl/index.php?topic=5669.0
27
Lasklus Nederland / Vernieuwde website eindelijk online!
« Laatste bericht door Lasklus Nederland Gepost op 27 december 2016, 17:24:27 »
Eindelijk is onze geheel vernieuwde website na maanden bouwen online!
Op dit moment werkt alleen het gedeelte voor particuliere klanten, het gedeelte voor zakelijke klanten komt zo snel mogelijk!

Uiteraard is de nieuwe website modern en volledig beveiligd onder https/SSL, ook is er een gebruiksvriendelijke mobiele versie.

Ruim 400 voorbeeld klussen online welke met filters te onderscheiden zijn.

Neem snel een kijkje op www.lasklus.nl !

P.s. Mocht je iets tegenkomen wat niet goed is? Of mocht je iets zien wat beter anders kan? We horen graag feedback!
28
Mig/Mag (Metal Inert Gas/Metal Active Gas) / Ess pulsarc 350 ervaring ?
« Laatste bericht door Mpower Gepost op 24 december 2016, 19:11:30 »
Hoi

Zit wat met een dilema
Heb iets teveel gereedschap of hok is te klein ((:schaamblauw

Heb nu een cloos co2 apparaat
En tig freetech  ac/dc water gekoeld
 

Nu wil ik deze bijde weg doen en er een Ess pulsarc 350 water gekoeld mer push pull slangen paket voor terug hebben
Is dat verstandig ??

Meeste wat ik las is ijzer  soms wat rvs en wat alu
Alles is puur hobby matig

Gr dave

Nu vraag ik mij al
29
Mig/Mag (Metal Inert Gas/Metal Active Gas) / TELWIN lasapparaat
« Laatste bericht door jm.dijkstra Gepost op 23 december 2016, 18:32:51 »
Hallo,
Ik heb een TELMIG 130 lasapparaatje waar je met CO2 en draad mee kan lassen en ik vroeg me af of je daar ook met elektrodes mee kan lassen. Wie heeft hier ervaring mee?
Bvd en Mvg,
J.M. Dijkstra
30
Gereedschappen / slijpschijf review
« Laatste bericht door mestyle Gepost op 22 december 2016, 14:39:45 »
ik wil nog wel eens ( als de prijs goed is ) wat goedkoper gereedschap ed uit proberen ( ja het is vaak rommel hoor je )  ((:edu .

maar ik moet zeggen ik kwam op een site een schuurschijf tegen.

het verhaaltje

Bijzonder geschikt voor het verwijderen van hardnekkige en lichte roest,
het afnemen van lak of verf van metaal, het verwijderen van de restverf
op lasnaden (roestvrij staal) en voor het opruwen (van hechtingen bijv.).
Geschikt voor het reinigen van de lasnaad (staal en roestvrij staal) reinigen,
het mat afschuren van staal/strepen bij de oppervlak-finishwerkzaamheden,
reinigen van nonferrometalen/messing/koper/aluminium, structureren van hout.

klinkt allemaal leuk natuurlijk.

maar aangezien deze schijf 3.99 koste leek het me wel wat om te proberen. ( een lamellen schijf kost al gauw 2,5 stuk en een draadborstel kost gemiddeld een 6 euro )

dus prijs technisch goed.

nu ik met een project bezig was kwam het goed uit de schijf even te proberen en ik moet zeggen dat het mij heel erg mee valt. de verf/bitumen en olie vlogen eraf. wat me meestal met de draadborstel niet zo snel als nu lukt. heb een stuk of wat onderdelen blank kunnen maken in 15 minuten tijd. waar ik normaal soms wel met een draadborstel op de slijptol dat al per onderdeel bezig ben.

je komt natuurlijk niet overal met de schijf bij dus sommige dingen moeten hoe dan ook nog met de draadborstel. maar ik moet zeggen dit werkt stukken mooier als een lamellen schijf omdat deze niet volloopt.

had ook even een stukje op rvs gedaan en moet zeggen ook lang niet gek.

de schijf slijt bij mij wel rap dit omdat er eigenlijk max 7000 toeren op de schijf staat en een gewone tol doet rond de 11500 toeren.

maar ik ben er te spreken over.

mocht iemand belang hebben over waar te krijgen laat maar weten stuur ik je de site.

ik vond het iedergeval mooi werken
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »